Du är här:

Vanliga frågor och svar om stadsnät

Varför behöver jag välja detta när jag tycker att det jag har fungerar bra?

Idag sker alltmer på internet. Vi utbildar oss, arbetar hemifrån, ser på film och tv, umgås via sociala nätverk, kommunicerar och skaffar oss nya kunskaper. Utbudet ställer krav på uppkopplingen. Med fiberoptiskt stadsnät skapar vi dessa förutsättningar för dig långsiktigt och framtidssäkrat. Dagens teknik är begränsat och kopparledningen som används för ADSL kommer inom snar framtid att sluta underhållas och därmed försämras kvalitet och kapacitet.

Vad kommer fiberanslutningen att kosta?

Som villakund betalar du 19 900 kr inklusive moms när vi går ut och erbjuder ett större villaområde. Utanför tätbebyggt område eller om det enbart är enstaka bostäder behöver vi räkna på vad det skulle kosta dig. Det beror helt på hur många intresserade som finns och hur långt ifrån vi finns med befintligt stamnät.

Hur mycket grävning blir det?

Det blir grävning i eller vid gatan utanför din bostad samt från gatan in till ditt hus. Vi strävar alltid efter att minimera grävandet och påverkan på dig som kund.

Kan jag påverka var ni gräver?

Ja, självklart men vi rekommenderar kortaste vägen och undviker hårda ytor som stenläggning, plattgångar och asfalt.

Hur regleras eventuella skador som uppkommer på trädgården?

Vid grävning kommer jorden att flyttas men vi är varsamma för att minska påverkan. Det är också viktigt att du berättar för oss om det är någon plantering/ växt som du är speciellt aktsam om.

Kan ni installera flera kontakter i huset?

Hus ser väldigt olika ut och i vår anslutningskostnad ingår ett uttag i CPEn. Därför kan det vara lämpligt att placera utrustningen så nära tvn som möjligt och ansluta en router i den för att trådlöst nå internet. Vår entreprenör kommer finnas på plats i området under byggnationstiden och tillhandahåller tjänster för att koppla in fler uttag hos dig. Fråga efter deras prislista och rekommendation.

Kan jag vänta med att ansluta mitt hus?

Du kan vänta, men priset kommer bli högre vid en senare anslutning eftersom vi kan pressa våra priser när vi får storfördelar genom att bygga hela områden samtidigt och minimerar ställkostnader för både våra egen personal såväl för våra entreprenörer.

Behöver jag byta telefonnummer om jag går över till IP-telefoni?

Nej. Du kan få behålla ditt nummer om du önskar. Det ordnar din nya teleoperatör.

Felanmälan

För frågor, support eller felanmälan kontakta din valda leverantör av tjänster från uddevalla.zmarket.se

Uppdaterad: 2017-05-30

Bor du i villa och vill ha fiber?

Anmäl ditt intresse här >>länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uddevalla Energi AB, Strömberget, 451 81 UDDEVALLA  |  Telefon 0522-69 82 00  |  Fax 0522-69 62 00  |  E-post: info@uddevallaenergi.se