Du är här:

Vanliga frågor och svar om elavtal

Vad kan jag göra för att sänka min energiförbrukning?

Du kan göra en hel del, alltifrån att sänka temperaturen hemma till att stänga av tv-apparaten så den inte står i standby-läge.
Här på vår webbplats hittar du massor av bra spartips.öppnas i nytt fönster

Gör det verkligen någon skillnad om jag väljer förnybar el?

Ja, så här går det till: En mängd olika elproducenter skickar hela tiden in el i elnätet. Den kan komma från kärnkraft, kolkraft, vattenkraft, vindkraft och så vidare. Ju fler lampor som tänds desto mer el behöver produceras. Du är garanterad att vi beställer motsvarande mängd förnybar el som du använder och det bidrar till att påverka producenterna på elmarknaden.

Vilket sorts avtal ska jag välja?

Det beror helt på hur du vill ha det. Somliga väljer Fast elpris för att det är tryggt, andra Rörligt elpris för att man kan tjäna på det genom att bevaka marknaden. Gå in på Vad skall jag väljaöppnas i nytt fönster - där finns det mesta förklarat. Du kan också ringa vår kundservice, så hjälper vi dig tillrätta.

Om jag har avtal hos ett annat elhandelsföretag, hur gör jag för att byta?

Slå en signal så fixar vi hela bytet. Men kolla först att du inte har ett tidsbundet avtal som kräver att du säger upp det skriftligen. Det är viktigt, missar du det så riskerar du att ditt gamla elbolag tar betalt för att du lämnar dem. Är du osäker, ring oss så hjälper vi dig.

Hur gör jag när jag vill teckna avtal?

Det finns två sätt, via vår webbplats eller via telefon. Välj det som passar dig bäst!

Vad händer med mitt avtal när jag flyttar?

När du flyttar upphör ditt elhandelsavtal med oss. Men om du säger till kan du flytta med avtalet till din nya adress. Säljarens godkännande krävs också. Det är viktigt att du meddelar nätbolaget att du flyttar eftersom de ska göra en slutavläsning hos dig när ditt abonnemang ska avslutas.

Kan jag ta med mig mitt elhandelsavtal till min nya adress?länk till annan webbplats

Ja, det går bra. Har du redan ett elhandelsavtal med Uddevalla Energi som du är nöjd med kan du ta med det till din nya adress. Annars kan vi föreslå ett nytt som passar dig och din nya bostad bättre.

Hur förnyar jag mitt elhandelsavtal?

Vi kontaktar dig i god tid innan ditt avtal löper ut. Om du inte gör något val förnyas ditt elhandelsavtal automatiskt till ett rörligt pris, och inte till något dyrt tillsvidarepris. Kontakta gärna kundservice om du har några frågor eller vill diskutera priser och avtal med oss.

Vi hjälper dig gärna!

Vad innebär elområde?länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 
För mer frågor & svar se energimarknadsinspektionens hemsidalänk till annan webbplats

Uppdaterad: 2016-11-21

Har du frågor, kontakta Jonna, vår elhandelssäljare!

Telefon: 0522-63 47 39

Vill du att Jonna ringer upp dig?

Byt till lokalproducerad el! Returel gjord på dina sopor.

Se vår reklamfilm


för returel >>

Uddevalla Energi AB, Strömberget, 451 81 UDDEVALLA  |  Telefon 0522-69 82 00  |  Fax 0522-69 62 00  |  E-post: info@uddevallaenergi.se